Det kommer ikke noe positivt ut av et negativt fokus

En dag i slutten av juli ringte Anders fra Trimtex meg og sa; Vi har en ide, om synliggjøre fysisk aktivitet, epilepsi og at alt er mulig. Har du lyst å sykle Birken om tre uker sammen med oss og Thor Hushovd, først trodde jeg det var tull, for enten skal du ha en veldig god sak, vært tidligere proff sykkelist eller kjent (som eks mesterens mester) for å få lov å delta sammen med med Thor tenkte jeg, men vent, jeg har jo en veldig god sak. Selvfølgelig sa jeg ja, for det første sier man ikke nei til dette og jeg sier heller ikke nei til en utfordring som jeg ser er realistisk og gjennomføre.

Først fikk jeg høre, det skulle være en rolig tur over fjellet, det er for en god sak, det var helt til jeg traff Thor på Artic Race og leste i mediene, vi skal få Kenneth over på best mulig tid og når det kommer fra en tidligere proffsykkelist, det er lov å bli nervøs da 🙂 Allikevel, det skal Thor ha, allerede når vi snakket sammen på ARN, kom Thor med gode tips og ingen tvil om at mannen er en hyggelig mann. Jeg har lenge snakket godt om Thor, lenge før Trimtex kom inn i bilde, ja i mange år faktisk. Husker vi var i Lofoten under Tour de France for noen år tilbake (når Thor var proff), der har vi bare NRK, jeg kjøpte da kort til tv’n for å få med meg TdF, det var ferien sin det 🙂 – men det var en liten digresjon fra Birken.

Helgen kom å jeg skulle møte Trimtex og Thor på Lillehammer på fredag, vi gikk ut å spiste middag og under middagen fikk jeg vite av Thor at Dag Erik Pedersen fra NRK skulle følge oss over fjellet, da ble jeg ikke noe mindre nervøs. Jeg skulle da sykle med to tidligere proff sykkelister og en som har gjennomført Norseman to ganger, det var da jeg begynte å føle meg litt som «Truls Svendsen på tur» 🙂

Dagen kom, starten vår gikk kl 09.35 og vi satt ut i et tempo som jeg begynte å tenke, har vi detta tempo, dør jeg før Skramstad, men kan allerede avsløre at jeg fullførte og lever 🙂 Vi brukte en drøy time på de første 13km, så snitt farten var ikke høy, men det var høydemeterne.

Videre gikk det både litt opp ned, men lite hvile egentlig, så videre sto både kramper og anfall på menyen. Allerede ca 35km fikk jeg krampe første gang, og jeg tenkte; nå er det langt igjen gitt, men med litt gel, drikke og litt snev av viljestyrke så går det meste. Rundt halvveis i løpet fikk jeg anfall, helt udramatisk egentlig. Jeg er jo vant til det, men har en mistanke om at både Thor og Dag Erik ble litt bekymret og det er helt normalt, den vanlig mann i gata vet lite om tema, men nå vet mange litt mer om det, takket være NRK sin fantastisk sending i beste sendetid:

Etter ca 62km, da gikk det nesten bare utfor og det passet denne kroppen perfekt. Når man veier 100kg, er det en dårlig forutsetning for å sykle nesten 6 mil oppover, spesielt når man har 30 mil i beina før start, men med rett fokus, så går alt.

Enkelte bakker gikk styggfort, lå på hjul med Thor og vi lå over 50km/t på grusvei, utrolig stor opplevelse, men man skal stole 110 på den foran og det hadde jeg null problem med. For Thor, han ble ikke noe mindre forbilde etter denne turen, han er rett og slett en fantastisk bra mann.

Det var også stort å oppleve  alle som hadde laget plakater med mitt navn og aktiv for epilepsi, sto med trøyer, ropert og ropte Kenneth. Ja, det var konge og når vi kom i mål var det mange som vil intervjue Thor og meg om turen, noe som var helt nytt for meg, men veldig hyggelig å få et slikt fokus på epilepsi saken.

Tusen takk til Trimtex og Thor Hushovd som gjorde dette mulig -og til Dag Erik Pedersen for å laget et så bra program (jeg vet han ikke er alene om det, men allikevel).

Nå er det bare å fortsette arbeidet med aktiv for epilepsi, er n14453936_662336177255032_1627701536_oå også registrert på grasrot andelen, reiser rundt å holder foredrag og selvfølgelig vil jeg jobbe min ene faste dag i uka med fysisk aktivitet prosjekt på Spesial Sykehuset for Epilepsi, men….

…til slutt har jeg en utfordring til deg:

Jeg tok utfordringen å sykle Birken innen 3 uker og hadde kun syklet 30 mil på forhånd, fullførte på 4t 53min inkl intervjuer (effektiv tid 4t 16min). Utfordrer deg nå 1 år i forveien, til å stille under aktiv for epilepsi på Birken 2017? Kontakt meg på: aktivforepilepsi@gmail.com